Kontakt mailowy grupy: p169grupa5@wp.pl
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- KWIECIEŃ
MIESZKAŃCY DOMU I ZAGRODY
• wzbogacenie wiedzy przyrodniczej o zwierzętach i ich cechach świadczących o dostosowaniu do środowiska, w którym żyją
• wzbudzanie uczuć empatycznych w stosunku do zwierząt i uświadomienie konieczności respektowania ich praw
• zapoznanie z potrzebami zwierząt i sposobami opieki nad nimi
• zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierząt gospodarskich
WIĘCEJ WIEM, MNIEJ CHORUJĘ
• dostarczenie dzieciom wiadomości o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
• kształtowanie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
• rozumienie potrzeby wizyty u lekarza w celach profilaktycznych lub w wypadku odczuwania objawów choroby.
• dostarczenie wzorców prawidłowego zachowania podczas wizyty u lekarza w celu eliminowania niechęci i lęku.
EKOLOGIA NA CO DZIEŃ
• kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii)
• budzenie poczucia współodpowiedzialności i troski za stan środowiska naturalnego
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
KSIĄŻKA SKARBNICĄ WIEDZY
• wzbudzanie zainteresowania książką
• kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój
• wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały, poprawny pod względem gramatycznym i logicznym
• odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- MARZEC
JAK DBAĆ O ZDROWIE
- dostarczenie dzieciom wiadomości o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
- kształtowanie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
- rozumienie potrzeby wizyty u lekarza w celach profilaktycznych lub w wypadku odczuwania objawów choroby.
- dostarczenie wzorców prawidłowego zachowania podczas wizyty u lekarza w celu eliminowania niechęci i lęku.
WIOSNA ZARAZ TU PRZYBĘDZIE, KOLOROWO BĘDZIE WSZĘDZIE
- obserwowanie i opisywanie znaczenia symboli pogodowych
- dostrzeganie zmian zachodzących wiosną w przyrodzie
- opisywanie cech charakteryzujących wiosnę i zimę
- doskonalenie małej motoryki, zachowywanie ładu i porządku
WIOSNA WOKÓŁ NAS
- uwrażliwienie na piękno przyrody
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny
- zwrócenie uwagi na prawidłowy ubiór do pory roku
- zwrócenie uwagi na kolor i piękno przyrody w wiosennej szacie
- rozwijanie kompetencji cyfrowych
- rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
WIELKANOCNA RADOŚĆ
• wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
• poznawanie zwyczajów i tradycji wielkanocnych
• wzmacnianie więzi emocjonalnych z członkami rodziny
• podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych, m.in. zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- LUTY
W KARNAWALE
• kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami – także nieprzyjemnymi
• wczuwanie się w emocje osób z najbliższego otoczenia
• poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas balu karnawałowego
• wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów
• poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski
• poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego
MROŹNE KRAINY
• prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
• dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
• zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnym wyglądzie, z różnych krajów, o różnej sprawności
• wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
• wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych, działania magnesu
PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE..
• kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka i Polak)
• kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem
• wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych
• kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych
• rozpoznawanie i nazywanie wybranych regionów naszego kraju, dostrzeganie cech charakterystycznych
• poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
SZTUKA WOKÓŁ NAS
• rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku
• rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych
• rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- STYCZEŃ
Coraz bliżej gwiazd
-kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki
podczas kreślenia,
-kształtowanie postawy zaciekawienia otaczającym światem oraz radości
z jego odkrywania,
-doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, poznanie litery „P”,
-kształtowanie pojęcia liczby osiem, poznanie cyfry 8
Za zimową szybą - czyste powietrze wokół nas
-kształtowanie umiejętności właściwego dobierania ubrania do pór roku
i warunków atmosferycznych,
-zapoznanie ze słowem „smog” i jego skutkami w życiu człowieka,
-doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac
plastycznych i współdziałania podczas rozgrywek sportowych,
-kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, poznanie znaku : „-‘’ ,
Serce dla babci i dziadka
-doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalenie właściwego kierunku kreślenia od lewej do prawej ,
od góry do dołu,
-kształtowanie umiejętności odróżniania zachowań nagannych od pozytywnych,
-kształtowanie postawy szacunku wobec seniorów,
-dokonanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów , wprowadzenie litery „S”
Kim będę?
- wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną,
koordynację wzrokowo-ruchową,
- wdrażanie do szanowania emocji swoich i innych,
-budowanie pozytywnej atmosfery w grupie,
-doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbiorów.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- GRUDZIEŃ
„Zabawy w teatr”
• kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy, pracy z tekstem literackim
• wzmacnianie poczucia więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych
• doskonalenie umiejętności śmiałego prezentowania własnych umiejętności na forum grupy
• wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
• doskonalenie umiejętności właściwego intonowania wypowiedzi
• kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
• kształtowanie umiejętności wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy
• zachęcanie do tworzenia ilustracji dźwiękowych do wybranych opowiadań, zabaw teatralnych
„Kulinarne ciekawostki”
• wdrażanie do dbałości o higienę, kształtowanie świadomości zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania
• kształtowanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku
• wspieranie rozwoju ruchowego poprzez organizowanie zabaw ruchowych w sali i na powietrzu
• wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
• kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów
• wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia produktów spożywczych oraz o zawodzie kucharza
„Magia Świąt”
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji pojawiających się w sytuacjach przygotowania do świąt i świętowania
• kształtowanie świadomości przynależności do rodziny
• wdrażanie w działania związane z obchodzeniem świąt i uroczystości
• kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
• kształtowanie zrozumienia, że koleżeństwo polega również na pomaganiu w trudnych chwilach
• kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy
• kształtowanie postawy szacunku wobec osób wykonujących prace porządkowe
• kształtowanie umiejętności składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart
• kształtowanie znajomości adresu zamieszkania i umiejętności posługiwania się nim
• wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia
• kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, ruch intencjonalny oraz aktywność plastyczną, techniczną
„Zegary i kalendarze”
doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia
• kształtowanie nawyku komunikowania potrzeby ruchu
• doskonalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia
• zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar: słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- LISTOPAD
KOCHAMY CIĘ, POLSKO!
• zachęcanie do uczestnictwa w zabawach ruchowych zorganizowanych przez nauczyciela i samodzielnie w grupie rówieśniczej
• kształtowanie nawyku wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych – wiązania sznurówek, posługiwania się nożem i widelcem
• dostrzeganie konieczności znajomości swojego adresu zamieszkania
• uświadomienie różnic między osobą znaną/bliską a nieznajomą
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „d” „D”
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
DESZCZEM MALOWANE
• budowanie przywiązania do tradycji, historii i symboli narodowych
• trening słuchania innych i współdziałania z rówieśnikami
• kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
• kształtowanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie
• odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
NASZE EMOCJE
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „k”, „K”
• rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
• kształtowanie pojęcia liczby „pięć", poznanie cyfry 5
• kształtowanie postaw proekologicznych
ZABAWY W TEATR
• radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami
• stosowanie w codziennych sytuacjach wiedzy o tym, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych
• nazywanie emocji i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „u”, „U”
• rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- PAŹDZIERNIK
ZAPACHY I SMAKI JESIENI
• doskonalenie umiejętności dbania o higienę zmysłów
• dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako źródła satysfakcji estetycznej
• formowanie poczucia przynależności do rodziny
• wzbogacanie wiedzy o warzywach i owocach oraz uświadomienie ich wartości odżywczych
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „m” „M”
• kształtowanie pojęcia liczby dwa, poznanie cyfry 2
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
SZTUKA BYCIA RAZEM
• rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
• kształtowanie umiejętności szanowania emocji swoich oraz innych osób
• kształtowanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją podczas przegranej
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „e”, „E”
• doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów
• kształtowanie pojęcia liczby „trzy”, poznanie cyfry 3
O CZYM SZUMIĄ DRZEWA?
• kształtowanie postawy proekologicznej
• uwrażliwianie na piękno i różnorodność krajobrazu leśnego
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „l” „L”
• zapoznanie z kolejnością pór roku, miesięcy i dni
• odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
JESIENNE STRATEGIE ZWIERZĄT
• rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt
• uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „i” „I”
• podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych, m.in. zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
- WRZESIEŃ
JA I TY TO MY
• rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, próby radzenia sobie z ich przeżywaniem
• przedstawianie emocji i uczuć z wykorzystaniem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
• umacnianie więzi z grupą przedszkolną
• przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej oraz w kontaktach z dorosłymi
• podejmowanie samodzielnych aktywności poznawczych, m.in. zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii
JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM
• rozpoznawanie zapisu graficznego własnego imienia
• posługiwanie się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych
• wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką zajęć
• rozwijanie kompetencji cyfrowych
SPOTKANIE Z LATAWCEM
• rozwijanie umiejętności nazywania emocji i radzenia sobie z ich przeżywaniem podczas przebywania w grupie
• przedstawianie własnych emocji w trakcie zabaw
• kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, np. podczas rywalizacji
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
POŻEGNANIE LATA
• budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką jest wartościowe
• wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki
• uwrażliwienie na piękno i różnorodność ojczystego kraju
• uczestnictwo w zabawach ruchowych, wykonywanie różnych form ruchu z przyborami i bez nich
TAJEMNICE ZIEMI
• wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata
• tworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu rozumienia świata oraz zjawisk
• rozbudzanie zainteresowań dotyczących wiedzy o naszej planecie i jej położeniu w kosmosie
• rozwijanie wiedzy o kontynentach oraz ich faunie, florze i mieszkańcach